onsdag 15 februari 2012

Arabiska ett världsspråk?

Idag fick jag hjärtklappning på landstingsfullmäktige. Min puls gick upp så mycket att jag blev alldeles svettig när Sverigedemokraternas landstingsråd på fullaste allvar i fullmäktigedebatten hävdar att Arabiska inte är ett världsspråk. Detta med anledning av en diskussion under punkten Politisk inriktning och patienters tillgång till information på olika språk. Man kan ju undra hur svårt det är för Sverigedemokraterna att googla på FN:s definition av världsspråk. Då skulle de veta att engelska, franska, spanska, kinesiska, ryska och mitt kära modersmål arabiska är världsspråk. Så enkelt var det! De där Sverigedemokraterna borde ta och lära sig ett världsspråk eller två så kanske deras inskränkta vyer skulle vidgas.

Något annat som de borde ta och läsa på är Hälso- och sjukvårdslagen där det med all önskvärd tydlighet framgår att patienter har rätt att få information på ett sätt och på ett språk så att de kan tillgodogöra sig informationen. Detta är i allra högsta grad en fråga om patientsäkerhet. Att kräva att alla patienter som behandlas i Sverige, oavsett nationalitet eller språkkunskap, endast ska få information på svenska (”De får väl skylla sig själva om de inte har lärt sig svenska.”) är så befängt att hälften vore nog.

1 kommentar:

  1. Nu är det ju så att det finns olika definitioner av världsspråk. Enligt engelskspråkiga Wikipedia räknas arabiska strikt taget inte som ett världsspråk.

    Själva sakfrågan handlade emellertid om det svenska samhället i allmänhet och landstinget i synnerhet skall anpassas efter att många personer i vårt land inte behärskar svenska språket, eller om man inte skall anpassa, splittra och segregera samhället efter en mångkulturalistisk doktrin.

    Tydligen finns det sju partier som vill det förra och ett som vill det senare, nämligen att det i Sverige skall vara svenska som gäller i första hand, även i vårt landsting. Dessutom kan undertecknad redan både engelska och ryska – inte för att jag förstår vad det skulle ha att göra med mina politiska åsikter.

    Förresten, får man fråga vilken paragraf i HSL du hänvisar till? Jag hittar den nämligen inte. Är det möjligen 2 b § du syftar på? Där står i så fall inget om språk. Vad jag vet är det exempelvis frivilligt för landsting och kommuner att erbjuda tolkar på andra språk, om det är det som avses.

    Avslutningsvis skulle jag gärna vilja höra Socialdemokraternas syn på hur vi skall göra med alla de svensktalande vårdtagare som inte förstår sina läkare och andra vårdgivare. I Värmland har ju rent av en patient dött på grund av läkarens "språksvårigheter" (se Dagens Medicin 2011-04-07). Skall dessa också erbjudas tolkhjälp, eller är det endast vissa som skall få den möjligheten?

    SvaraRadera