torsdag 30 augusti 2012

Äntligen en Barnintensiv på Akademiska

Efter mycket om och men så öppnas nu en intensivvårdsavdelning  för barn på Akademiska Barnsjukhuset http://www.akademiskabarnsjukhuset.se/. Det är så glädjande och en fjäder i hatten för vårt utmärkta Barnsjukhus och en fantastisk satsning för barn i vårt län och vår region.  

Ett tag var jag mycket oroad över utvecklingen och risken att en barnintensivvårdsavdelning aldrig skulle bli verklighet eftersom frågan diskuterats under många år och signalen så sent som förra våren var att detta inte kunde prioriteras. Jag skrev då en debattartikel med uppmaningen att tänka om. Jag framhöll att barnen behöver en egen intensivvårdsavdelningen av både medicinska skäl och ut ett barnrättsperspetkiv.

I debattartikeln argumenterade jag för vikten av en intensivvårdsavdelning för barn för att säkra kvaliteten och barnperspektivet i vården och att Akademiska sjukhuset som universitetssjukhus med riksvårdskompetens måste prioritera en investering i en barnintensiv. Jag fick då ta ett antal smällar i form av utskällningar av personer på väldigt höga positioner för att jag stack ut hakan och "äventyrar sjukhusets ställning". Det borde dock ha varit uppenbart för alla att det är omöjligt för mig som engagerad barnrättsjurist att inte reagera och hålla tyst, när jag ser sådant som måste till för att säkra barnets bästa. Utskällningar och hårda strider måste man våga ta som landstingsråd, när man kämpar för det man tror på. Men som tur är har nu tongångarna ändrats och fler inser vikten av barnintensivvård och att detta är en specialkompetens som ska bejakas även på Akademiska Barnsjukhuset.  

Ingen kan vara gladare eller nöjdare än jag! Det ska bli ett nöje att delta på invigningen av den nya avdelningen på måndag. Och jag önskar all personal och sjukhusledning som slitit med frågan ett varmt lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar