tisdag 1 maj 2012

1 Maj

Idag i strålande sol har jag manifesterat Första maj genom att delta och hålla tal i Tierps kommun. Det var en underbar stämning, folkfest i ordets rätta bemärkelse. Pampig blåsorkester, ballonger, bullar, kaffe och massor av skratt och härliga samtal.

Temat var Kunskap och arbete för alla. I Socialdemokraterna vill vi vara noga med att betona vikten av ordning och reda i finanserna, innovationer och växande företag inom näringslivet samt investeringar i den unga generationen genom att ge dem kunskap och utbildning för att kunna ta de nya jobben som växer fram. Allt detta är viktiga förutsättningar för att klara och utveckla välfärden. Det är de tre fundament som vi tänker jobba vidare på för att att stimulera till fler arbeten och ökad välfärd.

För mig var det särskilt viktigt att betona hälso- och sjukvården som en av huvudfrågorna i ett välfärdssamhälle. Under borgerligt styre har vården på ett påtagligt sätt präglats av utförsäljningar, privatiseringar sönderslagning, ekonomiskt förfall och ökad ojämlikhet. Så kan vi inte ha det. Socialdemokraterna tänker slåss för att vården ska präglas av kvalitet, jämlikhet och tillgänglighet. Nödvändiga åtgärder som arbete med förebyggande hälsoinsatser, sammanhållna vårdkedjor, socioekonomisk ersättning till vårdcentraler och investeringar i vården för att klara det ökade vårdbehoven är nödvändiga för att behålla och utveckla en god vård.

Syrien och det internationella engagemanget för mänskliga rättigheter, demokrati och frihet är av naturliga skäl en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Första maj handlar inte bara om oss i Sverige. Det handlar mer är något annat om internationell solidaritet och därför ägnade jag många minuter åt att dela med mig av mina känslor för vad som händer i mitt hemland Syrien och min födelsestad Homs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar