tisdag 24 september 2013

Folkpartiet, sjukhusdirektören och UCC

I fredags gick Folkpartiets riksdagsledamot Ismail Kamil ut och krävdesjukhusdirektörens avgång. Utspelet är så provocerande att det saknar motstycke. Men så brukar ju alliansen göra, sparka chefer på rullande band för att demonstrera sin makt! Agerandet är så pinsamt att jag skäms som landstingspolitiker, det är sådana utspel som spär på politikerföraktet. Ibland undrar man var Kamil får sina infall ifrån. En sak är säker han har inte koll på frågan. Detta är väl bara ett sätt för honom att profilera sig själv i media nu när folkpartiets medlemmar ska ha interna provval och Kamil vill komma tillbaka till landstingspolitiken (bevare oss väl!). Men Kamil har förklarat krig mot Akademiska och sjukhusdirektörer förr. Hans sandlåde retorik skadar Akademiska och på sikt patienternas förutsättningar att få en god vård. Han borde tas i kragen av sitt parti. Jag kan nförstå att Ludvig Larsson (Fp) gav upp och meddelar att han lämnar uppdraget som landstingsråd.

Sjukhusledningen har gjort sitt yttersta för att på bästa sätt navigera i ett läge där stödet och engagemanget från deras ägare (den politiska majoriteten) är lika med noll. Den politiska styrningen och ledningen är ett kaos och ansvariga politiker i majoriteten skjuter alla svåra frågor ifrån sig eller blundar för fakta och fattar irrationella beslut.

Hela UCC frågan är så märkligt hanterat. Jag har kommenterat den tidigare här på bloggen. Det är uppenbart att alliansen bluffat i frågan gentemot allmänheten när de gick ut med pressmeddelande att nu är det fritt fram att remittera patienter. För det har inte och kommer inte att fattas något politiskt beslut i frågan. Vi har lyft frågan i alla styrelser i landstinget och alliansen vill inte fatta ett politiskt beslut istället hänskjuter man frågan till Akademiska som fortfarande inte fått någon information eller ägardirektiv om remittering av patienter. Sjukhuset har bara kunnat konstatera att en pressträff genomförts. Jag vill påstå att alliansens pressträff var grovt vilseledande. Det finns inget idag som skiljer sig från hur läget var i frågan för några månader sedan avseende UCC. Jag tycker den politiska hanteringen är en skandal från början till slut.

Avslutningsvis måste man konstatera att när Akademiska tydligt deklarerar att de har kompetens och kapacitet att genomföra dessa operationer och när landstingets egen utredning visar samma sak då kan politiken inte gå in och göra medicinska bedömningar som går stick i stäv med det. Politiken ska över huvud taget inte göra medisinska bedömningar i enskilda fall eller beordra Akademiska att remittera patienter till någon annan som sjukhuset kan behandla själva. Sjukhuschefen har helt rätt när han säger: ”Jag är medveten om att jag arbetar i en politiskt styrd organisation. Men det finns inga politiska beslut i vårt landsting avseende remittering av patienter till, eller upphandling av, Uppsala Cancer Clinic. Det finns inte heller något vårdavtal med kliniken. Landstingets expertutredning har avrått från upphandling av patientsäkerhetsskäl."

2 kommentarer:

  1. Du har rätt Vivianne när du skriver att du skäms som landstingspolitiker, fast av fel orsak. Du ska inte skämmas på grund av mitt agerande utan snarare ert agerande i frågan. Jag tycker att under den långa UCC-konflikten som nu har pågått i 15 månader har varken du som landstingsråd eller ditt parti agerat för patienternas bästa. Ni ger sken av att ni står på cancerpatienternas sida men i själva verket gjort allt för att försvåra för patienterna att få den bästa vården som kan fås på UCC. Att jag reagerar gör jag det för patienternas skull inte för att gå tillbaka till landstingspolitik. Och det har jag redan tackat nej till att bli nominerad till landstinget 2014. Jag har inte sett att du agerar för det som är bra för patienterna, däremot verkar organisatoriska frågor intressera dig mer. Jag vill bara att du ska fundera en stund och rannsakar dig själv. Vad har du gjort för patienterna i länet? Ditt uppdrag borde vara att uppmärksamma brister i vården inte att vara på systemets sida. Moraliskt och etiskt kommer jag alltid att stå på patienternas sida. Gör du det?

    SvaraRadera
  2. Vivianne, jag har verkligen inte fått någon hjälp av dig eller dina partikamrater när jag blev dödligt sjuk i bukhinnecancer förra sommaren. Jag skrev debattartikel i UNT och postade den också till politiker i landstinget, bl a till dig. Du har aldrig svarat eller agerat för att hjälpa mig eller andra bukhinnecancersjuka. Jag tycker att du ska sätta dig in i frågan. Ta reda på hur operationen går till och vilka som verkligen kan utföra den. Tänk dig in i hur det är att vara mitt i livet och bli drabbad!

    Just nu har en annan småbarnsmamma fått återfall i bukhinnecancer och behöver opereras. P g a att ni alla politiker låter Lennart Persson bestämma, och sprida sina idéer till andra landsting, får hon och många andra inte remitteras till dem som kan utföra operationen. Av princip!!!

    Hur känns det för henne, hennes man, hennes små barn?

    Är det ett sån hjärtlös sjukvård du står för?

    SvaraRadera