tisdag 13 augusti 2013

Maktens kvinnor stöttar varandra

Behövs kvinnliga nätverk? Och varför blir reaktionerna ibland så ifrågasättande när kvinnor i tunga positioner träffas på egen hand? Ibland känns det som vi tar jämställdheten förgivet och kvinnors chefskap som så självklart att kvinnliga nätverk av vissa personer uppfattas som provocerande och hotfulla tillställningar där kvinnorna planerar att ”ta över allt”. Lite märkligt tycker jag, särskilt när herrarna fortsätter med sitt bastubadande och informella nätverk vare sig det sker genom medveten strategi eller inte. Det finns både i politiken, näringslivet och samhället. Trots att vi befinner oss en bit in i 2000-talet så orsakar kvinnor med makt, eller som aspirerar på makt, ett visst uppseende och förutfattade meningar i sin omgivning. Särskilt påtagligt kan det bli om man är relativt ung eller småbarnsmamma. Att man inte ska utsätta sig för det ”tunga ansvaret, stressen och pressen” eller ”tänk på barnen” är en vanlig och ”välmenande” kommentar. Mitt standardsvar brukar vara ” Jag blir en mycket bättre, gladare och lyckligare mamma om jag får jobba och utlopp för det jag brinner för och är bra på dessutom mår mina min familj också bättre då.” De erfarenheterna är viktiga att uppmärksamma och analysera.
 
Just därför har det blivit ett riktigt nöje att tillsammans med andra kvinnliga S-landstingsråd i vår region (Uppsala, Sörmland, Örebro, Västmanland, Värmland, Gävle och Dalarna) samlas i vårt kvinnliga nätverk en gång per år i en trevlig och avslappnad miljö för att diskutera aktuella politiska frågor allt från hälso- och sjukvård, ledarskap och ekonomi till organisation och verksamhetsutveckling. Ofta har vi inbjudna gäster som föreläser eller håller ett inspirerande pass. Framför allt har vi riktigt kul ihop och utbyter erfarenheter och stöttar varandra i vår roll som politiker och kvinnor med maktpositioner. Det roliga är att i gänget ingår tre tunga ”Landstingsstyrelseordföringar” (LSO), vilket är särskilt spännande dels för att de är socialdemokrater i majoritet dels som kvinnor i rollen som högst ansvariga politiker och LSO.
 
Jag kan inte nog understryka värdet av dessa sammankomster för mig personligen men också för stärkandet av jämställdheten och nya kvinnliga landstingspolitiker. Det går inte att komma ifrån att samtalsklimatet och stämningen i gruppen blir en annan. Den kraft, inspiration och gemenskap som byggs upp i mötet mellan kvinnor som i sin roll kan dela liknande erfarenheter är ovärderlig och något jag verkligen uppskattar. Bilden är från Filipstad och Hennickehammars Gård där vi träffades förra veckan.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar