torsdag 22 augusti 2013

Skräck och fasa i Syrien


Det har varit ett jobbigt dygn där jag pendlat mellan hopp och förtvivlan. Bilderna som visats i TV är fasansfulla och oron för mina släktingar i Damaskus har varit obeskrivlig. Efter många timmars försök till kontakt fick jag igår förmiddags äntligen tag på min kusin som bor där med sin familj. Lättnaden över beskedet och chocken över det vidriga som händer gör att tårarna och ilskan kommer om vart annat.

Hon och hennes två små barn är i säkerhet och har lämnat Damaskus och befann sig på landsbygden hos min farbror där även min andra kusin befinner sig efter att ha lämnat Aleppo för sex månader sedan. De kommer inte återvända som läget är nu. Hennes man är kvar i Damaskus eftersom han inte vill överge bostaden men hon kunde inte säga något om hur det ser ut på plats förutom att hon är oroad för hans säkerhet och att det går väldigt mycket rykten och spekulationer. Människor (civilbefolkningen) är väldigt rädda och det är svårt att på plats veta vem som står för våldet men attackerna kommer utan förvarning och det är mycket svårt att röra sig på vägarna. Det gör att många tvekar och är rädda för att förflytta sig särskilt om man har barn eller äldre i sällskapet. Ger man sig ut på vägarna så gör man det med livet som insats. Det råder kaos och skräcken är påtaglig. Damaskus blir för varje dag mer av en spökstad. Människor gömmer sig i sina hus i hopp om att stänga ute död och terror.

Civilbefolkningen har betalat ett ohyggligt pris medans omvärlden konfererar och tvekar nu måste FN ta sig tillträde in i landet för att skydda barn och civila från våldet som båda sidor gör sig skyldig till. Detta får inte fortgå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar