tisdag 29 november 2011

Miriam

Idag har Hälso- och sjukvårdsstyrelsens (HSS) arbetsutskott sammanträtt. Dagordningen var lång och många frågor har behandlats och jag kommer att gå in på det i nästa blogginlägg.

Men innan jag beskriver det som var huvudnumret på dagordningen, nämligen upphandlingen av öppenvårdsradiologi, så vill jag göra något så ovanligt som att uttrycka min uppskattning av Hälso- och sjukvårdsstyrelsens vikarierande ordförande Miriam Eriksson (KD).

Jag försöker så ofta som möjligt att understryka vikten av att politiker styr landstinget genom dialog och förankring för att skapa förtroende och legitimitet för de politiska besluten. Jag tror det är det bästa sättet för att nå efterföljsamhet. Jag upplever att Miriam genom sin närvaro, lyhördhet, ödmjukhet och nyfikenhet på ett mycket imponerande sätt inkluderar alla runt omkring sig. Hon är min politiska ”motståndare” och vi delar inte samma politiska uppfattningar men jag respekterar henne. Hon har skapat en stämning och ett arbetsklimat i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen som många uttryckt uppskattning för även många tjänstemän. Att på så kort tid lyckas ”vinna” förtroende och respekt gör henne till en farlig motståndare för att hon är en bra politiker. Därför kanske jag ska vara tacksam för att hon bara är vikarierande ordförande i HSS men å andra sidan tror jag att mycket bra hade kunnat åstadkommas under denna mandatperiod med Miriam vid rodret. 

Nästa blogginlägg kommer att handla om beslutet att upphandla (privatisera) och fastställa kravspecifikation för röntgen.


1 kommentar:

  1. Det är också min uppfattning om Miriam. Jag fick kontakt med Miriam genom min kamp om att öppna ett Bröstcancer centrum i Uppsala. Miriam har visat ett stort intresse och även hälsade på mig under tiden (2 timmar) då jag fick min cellgiftbehandling. Hon lyssnade mycket noga och ställde många frågor. Hon vill verkligen förbättra situationen för oss cancersjuka. Jag önskar att hon kunde finnas kvar som ordinarie och inte bara som vikarie. / Tali

    SvaraRadera