söndag 22 januari 2012

I huvudet på en socialdemokrat

Den gångna veckan har varit den intensivaste jag kan minnas sedan jag blev landstingsråd. Det har varit mycket påfrestande och ångestladdat att på så nära håll följa och delta i alla de långa och svåra samtal om socialdemokraternas framtid som präglat min vecka.
Måndag-tisdag var jag i Nyköping och träffade landstingspolitiker från hela regionen på den årliga träff där vi diskuterar hälo- och sjukvården och landstingspolitiken i regionen.
Onsdag – torsdag först hade jag sammanträde med Hälso- och sjukvårdsstyrelsen sedan var det dags att åka till Stockholm och träffa socialdemokratiska landstings- och kommunalråd från hela Sverige på SKL. Samtalen har präglats av tillståndet i vårt parti och turbulensen kring vår partiledare. Jag blev även jagad av media sedan mitt mail om läget i partiet citerats på TV 4 nyheterna.
Torsdag - fredag sammanträder distriktsstyrelser över hela landet i extra-inkallade möten för att i dialog med partiets verkställande utskott finna en lösning och strategi för att föra Socialdemokraterna framåt.
Lördagen lämnade en känsla av tomhet. Trots att jag anser att det var nödvändigt att Håkan Juholt avgår som partiledare om partiet ska få en chans att komma tillbaka på banan så var det sorgligt och smärtsamt i det ögonblick han meddelade sin avgång. Men han gjorde det med värdighet. Vi socialdemokrater måste fånga insikten att partiet nu fått en möjlighet att ta sig samman för att åter kunna vinna tillbaka det förtroende vi förlorat under 2011. 

Nu måste vi blicka mot framtiden. Jag ser fram emot att få en partiledare som kan inspirera och leda socialdemokraterna in i en ny tid och till valvinst 2014. Politiken ska komma i fokus och vi ska forma vassa konkreta förslag inom alla de politiska områden som vi brinner för.

Jag tänker inte spekulera i vem som kommer leda partiet i valrörelsen 2014. Men jag vet att det måste vara en person som besitter kunskap, kompetens, erfarenhet och styrka.  Det måste vara en person som väcker respekt och får människor i sin omgivning att växa. Jag vill också att vår ledare ska knyta till sig och backas upp av ett team där vi kan visa Sverige den styrka, mångfald och kompetens som finns i det Socialdemokratiska partiet. Vi har alla möjligheter i världen att åter vinna förtroendet hos svenska folket genom att formulera en visionsstark och konkret socialdemokratisk politik. Jag ser optimistiskt på framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar