onsdag 18 januari 2012

Läget i partiet

Det är med stor sorg i hjärtat som jag har tvingats beskåda hur vårt parti sakta men säkert tappar varje möjlighet att vinna nästa val. Opinionssiffror går alltid upp och ner men senaste tidens turbulens i kombination med den stämning som jag känner hos många medlemmar i partiet och bland allmänheten tyder på att vi håller på att tappa fotfästet och förtroendekrisen blir bara större. Detta får inte fortsätta. Vi kan inte hålla på så här. Vi håller ju på att gå under. Socialdemokraterna måste hitta en väg tillbaka. Partiets högsta ledning måste också kunna skapa en hållbar lösning, en lösning som bygger förtroende mellan partiets medlemmar.

Anledningen till att jag inte gett upp hoppet är den enorma kraft, klokskap och gemenskap jag känner med alla tappra socialdemokratiska politiker ute i kommuner och landsting som varje dag gör sitt yttersta för att visa att vi är ett parti som kan styra och ta ansvar och gör det väldigt bra. Vi har alla möjligheter att ta oss ur detta elände men det kräver att vi har en ledare med förutsättningar att vinna väljarnas förtroende att regera Sverige. Jag ser också ett stort behov av att få prata politiska frågor på en kongress inom en snar framtid. Vi har alla förutsättningar att åter ta initiativen i Svensk politik, att bygga och stärka förtroendet för Socialdemokratin och lyfta fram ett fräscht och vasst team som kan prägla partitoppen och partiledningen.

Jag har i omgångar internt i partiet lyft upp och uttryckt min oro och besvikelse över det som händer och inte händer i partiet. På bloggen har jag också nämnt det i den utsträckning som jag tyckt varit möjligt utan att ställa till för mycket eller uppfattas vara "illojal". Läs här: Förtroende eller inte och här: Juholt i Västerås. Internt i partiet har jag varit tydlig med var jag står men jag ser inga resultat utan situationen har bara blivit värre. Jag känner ett ansvar för socialdemokraternas framtid och tycker om partiet för mycket för att stå och se på när det förfaller. Vi kan komma tillbaka och vinna väljarnas förtroende men då krävs att vi inser våra brister och rättar till dem.

De senaste dagarna har varit väldigt tunga och tyvärr kommer det nog bli ännu värre den närmaste tiden framöver. Min förhoppning och övertygelse är dock att vi kommer tillbaka, starkare än någonsin.

3 kommentarer:

  1. Min åsikt är att man MÅSTE hitta en ny partiledare (efter omständigheterna)eftersom folk har helt tappat förtroende till ledaren. Jag tror att med en ny partiledare (och det vore bra att kolla och utesluta alla skandaler innan de lyft upp i median) så kan partiet vinna tillbaka en hel del röster. Många är ju besvikna i nuvarande regering men de ser inget bättre alternativ. En ny ledare är ett måste!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är den djupa politiska sprickan i partiet som är det svåraste problemet. Hur ska man hantera riskkapitalister och andra lycksökare i välfärden - som Mona Sahlin förespråkade i sitt avskedstal eller som Juholt försökte driva igenom? Ska vi knäfalla för alliansens jobbskatteavdrag eller inte - Sahlin eller Juholt? Vad tycker du?

    SvaraRadera
  3. Har nyligen läst Juholts avskedsbrev. Hoppas partiet finner en ny kraft, en ny stark och ärlig ledare som får folkets förtroende. Än äe det inte för sent.

    SvaraRadera