söndag 23 oktober 2011

Håkan Juholt i Västerås på vår framtidskonferens

Socialdemokraternas partiordförande reser just nu land och rike runt för att träffa medlemmar och väljare. Det har han i och för sig gjort i alla tider men det nya är att nu mer än någonsin handlar det om att samla trupperna, ingjuta hopp, sätta fokus på politiken och sist men inte minst turnerar han för att be om ursäkt. Jag tycker det är en lovvärd ambition och det är en början men hur långt kommer det att räcka… Igår kom han till Västerås där ca 200 partiföreträdare i kommuner och landsting fick lyssna till hans ”turné-tal”. Återkommer till det strax.

Det var inte med glädje som jag plöjde igenom mina tre morgontidningar till frukost i morse. Mitt parti socialdemokraterna har tappat 10 % av väljarstödet på två veckor. Det blir till att jobba hårt om vi ska vinna valet. Och ärligt talat så vet inte jag om jag står ut en mandatperiod till med en borgerlig regering och majoritet i landstinget.

I går, lördag, genomförde Socialdemokraterna i Västmanland, Östergötland, Sörmland, Uppsala län, Örebro län och Stockholms län en gemensam framtidsdag i Västerås med politiska diskussioner och seminarier. Själv deltog jag och ansvarade för seminariet som handlade om sjukvårdens utmaningar. Jag hade bjudit in representanter från Myndigheten för vårdanalys samt Uppsala universitet. Det blev ett välbesökt och mycket intressant seminarium där vi pratade om betydelsen av samverkan och sammanhängande vårdkedjor i vården, jämlikhet och behovsstyrning, patient inflytande och makt samt kvaliteten i vården och hälso- och sjukvårdens finansiering. Jag tycker att vi på ett utomordentligt bra sätt lyckades fånga in det som var tanken med framtidsdagen, nämligen att samla och berika socialdemokratiska företrädare och medlemmar i en framtidsdag som är utbildande och framåtsyftande

Så långt allt väl. Men sedan var det dags för vår partiledare att möta oss och berätta vad hans ide och plan är för att ta Sverige fram. Håkan är och har alltid varit en fantastisk talare, en som talar fritt, engagerat och värdeladdat.  Därför brukar det vara ett nöje att lyssna på honom men denna gång väljer jag att avstå från att recensera hans insats eftersom jag skulle vilja sätta ett högre betyg än vad jag kan.  Istället får jag dela med mig av vad jag tror att vi måste fokusera på för att komma tillbaka.

Det finns gränser för hur många gånger man bör be om ursäkt. Som jag skrivit tidigare handlar senaste veckorna inte om att förlåta, förklara eller ursäkta. Istället handlar det om att vi socialdemokrater måste skaffa oss en bättre strategi för att driva politik, synliggöra orättvisor, bygga förtroende och lyssna på väljarna. Det är det som Håkan borde använda Sverige turnén till. Vi måste komma ut med vår politik på ett kraftfullare sätt. Vi måste ligga på och jaga den moderatstyrda majoriteten så att de blir alldeles andfådda och helt slutkörda och se till att de får stå till svars för de orättvisor som de bygger in i svenska samhället. Vi måste bli en opposition som vet vad den vill och som syns och hörs. Vi måste ha svaren på väljarnas frågor om hur familjen, jobbet, hälsan och fritiden ska orka fungera i en samhällstid där allt snurrar fortare och fortare. 

Att en person, må så vara partiledaren, reser land och rike runt räcker inte. Jag skulle hellre vilja se ett team där vi lyfter fram fler av våra främsta partiföreträdare, talespersoner och starka kommunal och landstingsråd för att visade på den bredd, erfarenhet och kompetens som finns i det socialdemokratiska partiet. Ensam är som sagt inte stark.

Och slutligen... hur F*N kommer det sig att Moderaterna har lyckats kidnappa vår valparoll "Tillsammans" som tema för sin kongress?!? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar