onsdag 19 oktober 2011

Framtiden står på spel och Socialdemokraterna är tillbaka i matchen!


Idag och imorgon träffas socialdemokratiska gruppen på Sveriges Kommuner och Landsting. Där sitter politiker från hela Sverige, många med en oerhörd bredd, kompetens och erfarenhet. Det är en stor tillgång och ära att som relativt nytt och ungt landstingsråd få tillhöra Socialdemokraternas SKL- gäng. Därför ser jag alltid fram emot våra träffar.

Efter de tuffa veckor som partiet tagit sig igenom så behöver man reflektera över vad som har hänt, var står vi idag och vart är vi på väg. Jag tycker att vi fick till en riktigt bra och framåtblickande diskussion under ledning av Carin Jämtin socialdemokraternas partisekreterare. Hon har haft ett tufft uppdrag men klarat det utmärkt. Fler besök av Carin på SKL gruppen skulle vara uppskattat och mycket välkommet! Det kan ge partiledningen input och kunskapsutbyte med kommunala och landstingspolitiska företrädare i hela landet. Vi brukar ju träffas varje månad.

Jag måste säga att jag kände mig mycket upplyft och taggad efter att alla på mötet ikväll fått möjlighet att vädra sina synpunkter och frågor efter veckan som varit. Det blev åter igen ett bevis för hur bra och öppna diskussioner vi kan ha i vårt parti. Nu är vägen fram att prata politik. Vi ska i ord och handling visa svenska folket vad vi tror på och att vi både kan och vill forma ett samhälle där alla får vara med, får utrymme att växa och känner gemenskap, trygghet och ansvar.

På mötet medverkade även Sven Erik Österberg, tidigare gruppledare i riksdagen. Han pratade om regionfrågan och de förhandlingar som pågår om att hitta en regionbildning mellan länen som fungerar och främjar tillväxt, sjukvård, infrastruktur och medborgarnas behov av ett fungerande samhälle som håller ihop.  Sven Erik är riktigt bra! Trygg, tydlig och sympatisk.

En annan som är riktigt, RIKTIGT bra är Mikael Danberg. Dagens samhälle har gjort en långintervju och ett politikerporträtt som jag varmt kan rekommendera för genomläsning. Han är definitivt ett framtidshopp för socialdemokraterna som jag hoppas att vi får se mer av.

Socialdemokraterna är tillbaka och vi är laddade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar