tisdag 20 september 2011

Akutsjukvård i Norduppland

Jag är matt. En heldag med Hälso- och sjukvårdsstyrelsen tog musten ur mig.

Del 1. (se även del 2 Tveksamma utbetalningar till Carema)
Förmiddag: Jag var på en hearing om framtiden för akutverksamheterna och patientomhändertagandet i Norduppland. Det måste sägas att jag är mycket imponerad och glad över uppslutningen av närvarande vid hearingen. Där var verksamhetsföreträdare från precis alla håll, säkert över 50 pers på plats, vilket bevisar frågans dignitet. Hälso- och sjukvårdsstyrelsen är i full gång med att stuva om akutsjukvården i framför allt Tierp och Östhammar vilket har lett till en hel del diskussioner. Jag kan lugnt säga att om det fanns frågetecken och tveksamheter kring ärendet tidigare så är det ingenting jämfört med vad som framkom på hearingen. Det blev alldeles glasklart och bekräftat att frågan är långt mer komplex än vad som har framställts tidigare och att HSS ska akta sig noga för att skynda fram ett beslut på så tunt och direkt felaktigt underlag som vi hittills fått presenterat. Jag hoppas verkligen att den politiska majoriteten inser vad de kommer att ställa till med om man envisas med att stressa fram ett beslut om verksamhetsförändringar till november. Tack till alla som var med och gav oss den insikten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar