lördag 3 september 2011

Gravida nekas vårdplatser

Uppsala är sämst i landet. Det är rubriken i dagens UNT som hänvisar till förlossningsvården på Akademiska sjukhuset. Ja, vad ska man säga? Som landstingspolitiker och andra vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen blir jag naturligtvis mycket bekymrad när jag få veta att sjukhuset tvingas neka mammor vårdplatser. Jag kan konstatera att situationen inte är acceptabel ur ett patient- och befolkningsperspektiv.

Vårt landsting ska erbjuda alla länets invånare en tillgänglig och patientsäker vård. Och det ska ske på ett sätt som inte äventyrar personalens arbetssituation och hälsa.

Det som oroar mig är att jag får denna information via media. (När jag i våras frågade om situationen på förlossningskliniken under sommaren fick jag beskedet att läget var under kontroll.) Som andra vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen är det rimligt att kunna kräva och förvänta sig att förvaltningar och vårdgivare informerar och uppvaktar sin uppdragsgivare när de inte klarar sitt uppdrag. En nära dialog och kommunikation mellan politiken och sjukhuset är också en förutsättning för att kunna utveckla vården och tillmötesgå befolkningens behov. Nu vill jag vara tydlig med att framhålla att jag förstår varför sjukhuset inte vänt sig till styrelsen, det framkommer med all önskvärd tydlighet i unt:s artikel. Ingen av de borgerliga ordförandena i produktionsstyrelsen Nina Lagh (M) eller hälso- och sjukvårdsstyrelsen Miriam Eriksson (KD) vill ta i frågan. Det skjuter ifrån sig och hänvisar allt ansvar till sjukhusledningen, ofta med argumentet att politiker inte ska detaljstyra. Nej naturligtvis ska vi inte detaljstyra. Men vi måste efterfråga och kräva att länsborna får den vård som de behöver!

Den styrande politiska majoriteten ska ta ansvar för en god dialog med verksamheten, de ska ta ansvar för att granskning och uppföljning av vården och tillgängligheten sker, de ska ta ett arbetsgivaransvar och försäkra våra medarbetare en god arbetsmiljö. Framför allt ska politiken ta ansvar för att patienterna får den vård som de behöver. Det är vårt ansvar som förtroendevalda företrädare för folket. Det ansvaret kan aldrig delegeras till någon annan! Akademiska sjukhuset och de andra förvaltningarna kan bara göra så gott de kan utifrån de förutsättningar som de får från sina uppdragsgivare: Politikerna.   

Jag undrar varför borgarna gör så mycket väsen av att det ska vara max fyra timmars väntetid på akuten men inte höjer på ögonbrynet när gravida kvinnor nekas förlossningsvård på grund av platsbrist. Är inte den tillgängligheten minst lika viktig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar